Nuevo Amanacer en El Tule

Vanmorgen om 7.00 uur begonnen met huisbezoeken in de krottenwijk Nuevo Amanacer. Jammer genoeg een erg gevaarlijke krottenwijk. Er moest dan ook een stoere bewaker mee en ik mocht buiten geen foto's maken. We bezoeken tal van gezinnen. Zonder uitzondering in armzalige hutjes. Trots laten ze dat zien, wat wij hebben kunnen geven zoals betonnen was bakken, oventjes en watervaten. Die zijn alleen allemaal leeg. Het is te droog. Men is zelfs gestopt met de uitgifte van water met tankwagens. De restjes verontreinigde water uit putten en sloot is alles wat rest.

Een vader woont met zijn 37 jarige verstandelijk gehandicapte dochter met forse gedragsproblemen. Hij maakt zich zorgen over hoe het straks moet als hij er niet meer is. Zijn hele leven staat in het teken van zijn dochter.

Tussendoor nog een interview voor de radio. Totaal onvoorbereid word ik achter de microfoon gezet. In rap Spaans wordt mij van alles gevraagd over onze steun, wat, hoe en waarom. Ik red mij prima ermee en het wordt een mooi interview.

Dan op naar de krottenwijk El Tule. Jaren geleden ben ik daar in shock geraakt door de ellende. Nog steeds is het een barre wijk. De paadjes zijn stijl. Alles is vies. Een verstandelijk gehandicapt jongetje van 4 zit bibberend in een stoel. Hij heeft longontsteking. De moeder zit er apathisch naast. Even klaart haar gezicht op. Ze laat trots de betonnen aanrecht zien en bedankt me, mij recht aankijken. "Gracias y gracias a Dios".

Reacties

Reacties

Karin

Ohhh wat triest allemaal.. dan breekt je hart toch..
Geweldig, dat jullie zoveel voor ze doen hoor.. diep respect!!

lenie

Wat een ellende en armoede, super dat jij/jullie daar zoveel betekenen!!

Grietje

Sterkte voor jou om dit alles mee temaken troost en hulp voor de mensen.

Iteke

Hallo, kan me niet indenken wat jij allemaal ziet en meemaakt. Sterkte en respect.

Roelfina

Wat triest allemaal, wat een ellende en armoede. Respect voor jullie allemaal.

Alinda

Wat triest. Respect!

Angela

Wat een contrast met ons land. Goed dat jullie iets kunnen betekenen voor deze gezinnen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!